Shimano CS-HG300 Kissé kopva. Tisztán látszik melyik fogast használom a legtöbbször napi közlekedéseim során. Piszok durván fel van már gyűrődve a második kiskerék. Szerencsére van alig használt donor fogaskoszorú haverom jóvoltából így még kicsit elódázhatom egy új fogaskoszorú vásárlását. :) Egyébként a 9-es cseresor haveromtól van, aki visszaállt 9 sebességesről 8 sebességesre. Lehet hogy jól csinálta? Nevetséges áron kapható minden 8-as cucc már jó ideje. A lánc is. Persze divatja múlt, de régen pl. négyszögtengellyel és 7 sebességgel is világversenyeket nyertek... marketingvilág. Mi meg persze megyünk a divat után, mert elhitetik hogy nekünk rossz ha egy évek óta bevált technikát használunk. :)
@rcs2003: Az már kétségtelen hogy bejut a trutyi. Szerintem az lehet a baj hogy nem tud onnét magától kijönni és szépen felgyülemlik a külső tömítés alatt, sajnos hiába van a csapágyon porvédő előbb vagy utóbb bedolgozza a külső tömítés a koszt a csapágy belsejébe.
Azzal hogy rendszeresen karbantartod eleve megelőzöd ezt a problémát is.
A négyszögtengelyes középrészeknél a csapágyak beljebb is vannak, így eleve védettebbek, nem tud odaverni neki az eső ill. a felfröccsenő víz ami ráadásul tisztának messze nem nevezhető.
Két probléma van a HT2-vel ilyen szempontból: a két oldal nem képez egy egységet, ami miatt sose lesznek olyan pontosak az illesztések a csapágynál. A másik pedig a sokkal nagyobb csapágy átmérő. Emiatt nem lehet olyan jó tömítést csinálni neki, mert még nagyobb lesz az ellenállása, ami amúgy is nagyobb a négyszöghez képest. (Nagyobb csapágyátmérő+kisebb golyók=nagyobb csapágy ellenállás.)
Amúgy őszintén nem értem mitől ennyire sérülékeny, hiszen kb ugyanolyan ipari csapágyak vannak benne mint a négyszöges középrészekben, ugyanolyan porvédőkkel. Ráadásul eggyel több védőelem van beleépítvea HT2-esbe, hiszen a csapágyra még pluszban ráhúzod a külső fekete műanyagot is és abba megy bele a hajtókar. Fene se érti. A négyszögesekben látszik a csapágy ha ránézel oldalról, ott van mindenféle külön védelem nélkül... kis tervezett elavulás(avagy olcsó húsnak híg) szaga van a doognak. Azért mégiscsak kell a profit. Ki venne új csapágyat ha a régi sose megy tönkre?: :D
Cimborámnak pl. gallyra ment egy saras mtb maraton után, addig pedig alig hajtotta, nem volt benne több 1000km-nél. Nem volt kitömve zsírral mikor össze lett rakva és megvárta verseny után míg beszárad(magasnyomásúval is csapatta közelről hehe, hiába mondtam neki mindig hogy ilyet NE), egy nap alatt beállt az egész. Mikor szétszedtem a barnára szottyadt golyók örökre be voltak rohadva a csészébe. :)
@rcs2003: Ez mondjuk biztosan segít rajta! Még jó, hogy rá van írva, hogy "ne szedd szét"! :))) Akkor úgy értettem, hogyha rendeltetésszerűen használod, akkor nem bír annyit! :) Amúgy biztosan igazad van, majd kipróbálom esetleg én is, hogy átkenem néha. Köszi a tippet! :)
Nekem jól bírja már harmadik éve ugyanaz a BB52-es HT2 középrész. A titka az hogy karban kell tartani időnként és az első beszerelés előtt ripityára kell szedni, rendesen megkenni a csapágyakat kétoldalt (belül is).
A HT2-t amúgy egyértelműen a dzsuva öli meg. Azt egyszerűen nem lehet olyan jól letömíteni, mint egy négyszögest. Ezért hal meg télen olyan hamar. Nyáron látványosan többet bír azért.
@fpeter: Normál körülmények között (országút és nyáron kevés esővel) bőven 10e fölött! A 3000 nagyon karcsú! Ott valami nem stimmel (esetleg a körülmények). A legdurvább télen tudok ilyet produkálni (amikor folyamatos a latyak), hogy 3e után beesik a 0,75. De 8-as/9-es rendszerek azonos körülmények között fele ennyit se bírtak általában.
Négyszöghöz: akkor ott valami "egyedi" probléma lesz. Az nem a "négyszög" hibája. A Shimano UN54 (közép kategória, talán mai SLX szint körüli lehetett) már vaj puhán forog és volt, amibe beleraktam 80.000 km-t! Nem elírás: nyolcvan-ezer km-t! És még akkor is tökéletesen szépen forgott nulla kotyogással! Ez vagy három telet is jelentett! Mellesleg olyan 4-5e Ft-os kategória. Power meter miatt álltam át csak HT2-re, de azok egy telet se bírnak ki. Van, hogy mér 5e km után elkezd kotyogni. Forogni meg sose forog olyan szépen. Az UN54-el, ha megpörgettem (lánc nélkül) csak a kart, akkor az nagyon sokat forgott. Egy HT2 jó esetben fordul párat és kész.
@Makky: Mennyit megy el nálad egy 11 es lánc? Nekem mintegy 3000 km után esik 0,75 be a lánc.
A négyszögtengelyre visszatérve: Felsőkategóriát sosem próbáltam. Egy Altrix hajtóművem van régi montin. Ha nem szabályosan, körkörösen hajt az ember akkor kattog/megugrik az ember lába.
Tartósság szempontjából nekem az a tapasztalatom, hogy a 10-es/11-es rendszer sokkal tartósabb, mint a 7/8-as, 9-es! Mindeggyikkel mentem sok 10e km-t és a 8-as lánc hiába sokkal vastagabb, töredékét bírja egy 11-es láncnak! A fogaskoszorúnál már nem ilyen egyértelmű a helyzet, ha elég sűrűn cserélsz láncot. Persze, ha beleszámoljuk, hogy melyik mennyibe kerül, akkor Ft/km-ben már lehet, hogy a 8-as nyerne! :)
@fpeter: Mi az, hogy "darabosan" hajtható? Egy kicsit is jobb négyszögtengely sokkal finomabban forog és sokkal tartósabb is, mint akár egy DuraAce szintű HT2-es középrész. Ja és még olcsóbb is! Nyilván merevségben persze sehol nincsen hozzá képest, de az már másik kérdés. (Azért abból is voltak merevebbek: egy RaceFace a 17mm-es tegelyével már elfogadható merevséget adott, persze horror áron. Amúgy 16mm volt a tipikus vastagság.)