Kíváncsi lennék arra a BCH-93L-re, hogy mit tud. Valaki próbálja már ki!
Nagy fordulatszámon dolgozó gépeknél azért teljesen más a helyzet, mint bringán. De nem vagyok gépész így inkább nem megyek bele jobban.
A HG73 belefér a normális/átlagos lánc kategóriába. :) Nála jobb láncokkal is simán lehet így járni (amiket pl. már használtam: XT, Ultegra, PC-99). Teljesen rozsdamenteset még nem használtam sose, mert szerintem nem ér annyi pénzt. Kis odafigyeléssel ezek a láncok is bírják addig.
Vannak még mindenféle trükkös ötletek, de nyilván valami miatt nem terjednek el. Gondolom főleg azért, mert lehet hogy jobbak, tovább bírják, de a Ft/km-ben nem jobbak, mert sokkal drágábbak. Illetve általában nehezebbek is!
@petiboy_24: nemtudom, én még nem láttam! Gyakszin láttam az eszterga gépben ilyen csapágyat, és nekem ott magyarázta a csávó aki szerelte, hogy ezek olyan csapágyak, hogy ha nincs kenése is bírja egy ideig észrevehető szorulás nélkül. Mondta, hogy azért előnyös az ilyen fajta csapágy, mert a motor magas fordulatszámon megy, és a zsírból olaj szerű anyag lesz egy idő után, ami képes kifolyni belőle, +ilyen fordulatszámnál már hőhatás is van. Elég macerás abban a gépben a csapágyzsírozás, mert szinte szét kell szedni az egészet, hogy hozzáférjünk a csapágyakhoz. Ezeket a csapágyakat cserélni szokták, ha jóltudom évente vagy 2 évente vannak ezek a karbantartások.
Ha már láncoknál tartunk, ezt nézzétek mit találtam: BBB BCH-93L PowerLine-9 sebességes. "Öntisztító technológia. Egyedi kezelésnek köszönhetően kisebb a használat során fellépő súrlódás és zaj, emellett nincs szükség kenőanyag használatára. 114 szemes, nyitott struktúra, üreges patentszemmel." Ezt most el kellene hinnem, hogy soha nem kell rákennem semmit? :-o :-)
@hauserjoci: Igen, létezik grafitos zsír, de hogy "önkenés" szempontjából használnák-e, nem tudom. Szerintem itt a lényeg az lenne, hogy olyan gépeknél, kenést igénylő forgó részeknél hasznos, ahol ha nem tudják folyamatosan ellenőrizni a kenőanyag megfelelő mennyiségét, ne okozzon rögtön a felületen károsodást, jelentős kopást. De nyilvánvalóan utána kell kenni vagy tölteni a csapágyakat mihamarabb... De az elved szerintem nem rossz, már csak a pénztárcánkat kell jól kinyitni, ha létezik majd ilyen lánc (vagy már van?)! :D
@bandyta:
A láncrozsdásodás tapasztalathoz: nekem Shimano Deore LX (CN-HG73) 9s láncom van, nem tudom ez "normális" kategóriába sorolható-e? :) De egyszer egy benzinkúti mosás után nem törölgettem le szárazra és nem olajoztam be azonnal, hanem hagytam, had száradjon ki a "napon", majd utána bekenem. Na ez egy egész holdvilágos éjszaka lett, mert megfeledkeztem róla, reggel már tök kiütött rajta minden szemen a rozsda, és a hátsó soromra is kezdett rámászni (krómozottra!!). Gyors brigéciolos mosás jött, meg kapragattam, aztán jól beolajoztam. :) Azután egy igazán jó kis saras tekerés tisztította le róla teljesen a kis sárga foltokat. Most újra tiszta minden, de egy életre megtanultam, hogy olaj rögtön megy rá! :)
@bandyta: az EU-sban 60-80%, igazából nafta, de majdnem ugyanaz. Az eredetiben nincs. Abban leginkább kerozinhoz hasonló izé van, cseppfolyósított petróleum gáz, ásványi olaj, és egyebek.
Én most lehet hülyeséget fogok mondani, de olyan nincs, hogy "önkenő lánc"? csakmert csapágyban van, és elég jól is bírják ahozképest hogy puha a felület, és nagy fordulatszámot bírnak.
A csapágy belső futó felületén van egy réteg, ami ha jóltudom valami grafit alapanyagú, és ha esetleg már nincs a csapágyban zsír, ez a felület kezd el nagyon lassan kopni a surlódástól, és ez valami féle kenést biztosít. Konkrétan eszterga gépben láttam szerelés közben, és ott mondta a csávó, hogy ezek ilyen "önkenő" csapágyak, akkor is bírják elég sokáig, ha egyáltalán nincs benne zsír!.
Most elgondolkodtam rajta, hogy láncban a görgőkön lenne ilyen bevonat, elméletileg verseny szinten lehet valamit javítana a dolgon, nem nyekeregne, és nemkéne megállni olajozni... Bár ez csak az én hülye gondolkodás módóm nézzétek el:D
Szerintem ha már wd40ezed, akkor petróleumba is tehetnéd, mivel az eus wd40 nagy része petróleum, és ehhez képest sztem elég drága;tulajdonképpen elég szépen kimosod a forgáspontokból a koszt meg a kenést is. Az olaj nem a legjobb kenés a láncra, eléggé összeszedi a port meg a koszt, de nekem pl bevált MOL motoros láncspray, elég jól ken, nem recseg ropog a lánc, és a koszt sem szedi be, igaz, hogy dirt bicóm van, de 4xezek vele és voltam már itt ott sártengerben. 70kmt nem tekerek vele de 10kmen át elég jól bírta aztán kapott magasnyomásu tisztítót és meg se kottyant neki. Gyakorlatilg a teló már nem látszódott a sártól, de a láncnak semmi baja nem volt. A lánc gyári kenését ugyanez a magasnyomású tisztító elég jól kimosta. Egyébként KMC láncról van szó és nem rozsdásodik, bár olyat is ritkán láttam, hogy egy "normális" lánc rozsdásodik, de lehet, hogy csak nincs elég tapasztalatom.
@Makky: Az infót szívesen, de a bringalánc kenése rézsspray-vel nekem is új infó volt :)
Takács Balázs: ezt még nem hallottam a WD-40-ről :)
Persze hiszek neked, de nekem fenntartásaim vannak a piacos kétes eredetű technikai cuccokkal.
Nincs garancia, kétes a minőség, és ezért az eredmény is. Persze, ha bevált, akkor hajrá, de ha én most lemennék, akkor lehet, hogy hígított fáradt olajat kapnék a kofa bácsitól, igaz a bolti ár feléért :)
@Makky: A WD-40nel kapcsolatban jegyezzük meg hogy amit a boltban kapsz, az az EU szabályozáshoz lebutított verzió, a piacokon kaphatsz olyat amire bár 50%ban kínai izékkel írtak, de made in USA, azaz azt az USAból hozták, és az eredeti összetevőkből készült. szaga, állaga, minősége is más mint az EUs változatnak, hiába "piaci" ez az original.
@Sályi Ferenc: Erre két megoldás is van:
1. drága rozsdamentes lánc. (Azért a nem-rozsdementes drágább láncok is elég jók. Ég és föld a különbség egy 2e és egy 5e Ft-os lánc között ilyen téren is. Az árat 8-as rendszerre értsd! A rozsdamentes még drágább!)
2. Akció után nagyjából lemosod róla a sarat (a képen látható patak bőven elég hozzá) majd átfújod WD-40-el az egészet. Aztán ha van időd akkor letakarítod és rendes lánc olajjal átkened az egészet. Akár több nap múlva. Nem lesz rajta rozsda a WD-40 miatt!
@Tamoo: Én már most is 4 féle olajat használok a különböző körülményekhez. Akkor ez lesz az ötödik. Ilyen távon szerintem fontosabb, hogy valamennyire kenjen végig, mint az elején jól aztán meg egyáltalán.
@__opp__: Köszi a részletes infót!!! Ezek után azt hiszem én is kipróbálom, mert még a direkt nedves körülményekre készített lánc olajok se bírnak ki egy hosszú saras maratont. Most Szilváson kb. 70 km után kezdett el hangja lenni a láncomnak (Motorex WET lube).
@Sályi Ferenc: A rézspray-k ára gyártótól és kiszereléstől függ, de nem sokkal drágábbak mint a lánckenőspray-k. 1200 forinttól lehet venni 400-500ml-es kiszerelésben, bolti áron...
@__opp__: De kenésben azért közel sem olyan jó (bringára legalábbis), én úgy tudom. Viszont saras versenyen tényleg előnyösebb. --> Nem tapad meg rajta a sár, használható marad a váltó. "Hétköznapi" használatra, nem hiszem hogy annyira előnyös lenne. Egyébként még nem próbáltam, úh csak okoskodok. :D
Én a Berner nagyteljesítményű kenőanyagspray-vel fújom a láncot.Maga a kenés jó,de pl most Szilvás után másnap egy vastag rozsdacsík volt ott ahol a láncnak kellett volna lennie.
@Makky: A Réz-spray egy termostabil, rendkívüli tapadóképességű és kicsapódásálló kenőanyag-kombináció, leválasztást elősegítő metálpigmentekkel, aerosolos kivitelben. Különösen alkalmas a hosszú üzemelési időt követő problémamentes szétszereléshez.
Jellemzők kitűnő hőállóság rendkívüli tapadóképesség és kicsapódásállóság, ellenáll a sós, forró és fröccsenő víznek kiküszöböli a rezgésátvitelt tartós korrózióvédelmet nyújt elviseli a nagy nyomásterheléseket hatékony kenés és leválasztás jellemzi, véd az összehegedés és rásülés ellen kiküszöböli a féknyikorgást univerzálisan alkalmazható.
A legtöbb technikai spry-ket gyártó cég készít ilyen terméket (motip, berner, würth, am) Én ezeket forgalmazom, de a többi cég is biztos gyárt ilyen spray-t.
Bringán, lánckenésre még nem használtam, de ki fogom próbálni, mert a legjobb lánckenő is lemosódik a sártól...
"Pearl Izumi Ampere cipőt húztam (full bőr - valamelyest vízálló és jó meleg), gyapjútartalmú PI Trail zokni (nedvesenis meleg), aláöltözet. 9 gél, 2 csoki, pumpa, láncbontó, patentszem, olaj, öntapadós foltok, és.... rézspray a láncra! Bizony, még Németh Antinál láttam pár éve a vörösen csillogó láncot, gondoltam itt az idő kipróbálni a készítményt. No nyikorgás, no csikorgás, no megállás olajozni. A célban pedig még láthatóan rajta volt a görgőkön!"
@hefi: A hosszúnak volt ilyen része is! Az vicces volt. Először kereszteztünk egy kb. dupla ilyen széleset hasonló mélységgel. Utána 50m-re frissítő pont. Ott olajoztam is. Aztán kiderült hogy ugyanarra vissza át a patakon. Majd jött a döbbenet, hogy utána a patakban fölfelé kb. 50m. (Nem is sikerült végig kitekerni.) Az olajozás nyilván sokat ért. :)