összetett fotóalbum keresés

neked is van véleményed?

Fotóalbumok » bicikli/alkatrész képek » JPeti86 városi bici » #1
A kép adatai: bezár


Eredeti kép méret: 862x1000
Fájl méret: 96 kB
Beágyazás: bezár


HTML link


BB code


Direkt link
1/26
(bal nyíl gomb)   (jobb nyíl gomb)

Milyen ez a kép?

a szavazáshoz jelentkezz be!
 2015-ös felújítás után
JPeti86
fotója


Csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá!
Lépj be vagy regisztrálj!


Megjegyzések a képhez
1-5 / 5
JPeti86 - 80 hónapja
Ezt a szöveget áthelyeztem az album főoldaláról. A régi dolgokra és a régi vázra vonatkozik inkább, de tanulságos lehet.

Története:
Annak idején 1997 nyarán az egész bicikli volt 20 ezer Ft. Tehát nem volt őrült drága, hogy úgy mondjam, mégis, például, bírta a hátsó váltóm talán vagy 7-8 évig is, egyszer kellett görgőcsere, pedig akkoriban évi 3-4 ezer km-t tekertem legalább, napi 2 x 3 km ingázás iskolába meg még friss levegőt szívni...

Aztán, ahogy jöttek a hibák, folyton cserélgettem az alkatrészeket arra, amit a helyi biciklis boltokban kapni lehetett. (akkoriban még internet is alig volt, nem hogy webshop, én meg egy egy magos 66 MHz-es 486 DX2 számítógépen videójátékoztam...) De valahogy mindig minden alkatrész egyre rosszabb lett. Rengeteget szomorkodtam, hogy egyszerűen NEM LEHETETT minőségi alkatrészt kapni itt Szegeden egyáltalán. A járgány meg folyton cserben hagyott, döglött váltók, defektek, nyolcasok, küllőtörés, lánc szakadás, kilazult kormánycsapágy, törött golyós kosarak, évente kikopó csészés golyós középrész, küllők közé váltás, minden bajom volt amit el lehet képzelni. A rekord a királydinnye meg bicikliúton összetört sörösüveg miatt egyszerre 18 lyuk volt.

Abszolúte nem vagyok gramm-mániás, de szerintem a városi átlag biciklisek többsége sem,ha kell, tegyenek az alkatrészbe annyi anyagot ami kell a strapabíráshoz. Az alsó kategóriában mindenki inkább használna akár fél kilóval nehezebb alkatrészt, mint egy olyat ami folyton tönkre megy. (Szerkesztés: úgy is a lezárók a legnehezebbek, meg maga az utas. 5 kiló súly már számít városban hétköznapokon, ennél kevesebb nem nagyon.) De tudom, fogyasztói társadalom van, dobd ki vegyél újat, ismételd végtelenségig, mert akkor nagyobb számok szerepelhetnek a bank számítógépén a cég neve mellett... az hogy közben elhasználjuk az alapanyagokat rossz minőségű termék gyártására, meg szennyezzük a környezetet, az nekik mindegy. Mindez kiegészítve azzal, hogy mindent egy Kelet-Európai ország fővárostól távoli vidéki városában lévő boltok kínálatából kellett összevadászni, ahol csak alsó kategória volt készleten, meg talán a "szakemberek" némelyike is csak azt ismerte, meg a népnek arra volt igénye, vagy legalábbis azt hitte a nép magáról hogy jó neki az olcsó vacak is. Ja és az egész az internet kora előtt.(2004-ben lett internet hozzáférésem mikor egyetemista lettem, de nem ismertem webshopokat ha léteztek egyáltalán)

... (folytatás lentebb)
Tetszik a hozzászólás?
 
JPeti86 - 99 hónapja
Egyéb alkatrészek, tapasztalatok, történet:
-Cseréltem a fém sárédőt műanyagra, hogy ne tudjon zörögni. De meg kellett toldani, hogy ne sározza össze a hajtóművet.
-Van váztáskám, de a kellemetlen alakok folyton kilopták a villogókat, ha véletlen benne hagytam.
-betekertem a váz tetejét gumibelsővel, mert mindig ott verem le a festéket.
-régen nem lehetett láncvédőt kapni MTB-re, sokáig volt olajos a nadrágom.
-régen nem voltak reflex csíkos gumik.
-csomagtartóból sokat tönkretett a 8-10 kilós iskolatáska (sok könyv, spirálfüzet, tornacucc, pár szerszám, kémia labor órára köpeny középsuliban, stb, nem téglát cipeltem rajta, csak az anyagfáradás.) Ne vegyetek olyan csomagtartót, ami vékony pálcákból áll!
-ülés: Eredetileg túl keskeny volt az ülés, sok éve komfortosabb szélesebb üléseket használok zselé párnával, akármeddig el lehet üldögélni rajta.
Tetszik a hozzászólás?
 
JPeti86 - 99 hónapja
7. A váltás:
Eredetileg a gyári váltókarok a markolatváltókhoz hasonló mechanikájú dolgok voltak, csak nem a markolaton, hanem felfelé álltak. Tehát kerék foltozáskor folyton rájuk tettem a bicit, előbb utóbb összetörtek.

Utána lett egy 3x6 Shimano RevoShift marokváltóm, amivel semmi bajom nem volt, igazából gond nélkül szolgált évekig.

A baj a váz alatt vezetett bowden volt, koszolódik, pontatlan és kiszámíthatatlan lesz.

2015 karácsony után alakítottam át a hajtást váltást kompletten 1x9 rendszerre, erről is van fotó a későbbiekben.

8. a fékek:
Eredetileg egy olyan fék volt, ahol a bowden húzott egy pecket, ami egy másik bowdent húzott keresztben, ami a fékpofákat tartó karokat húzta felfelé ferde szögben. Ilyen fura izé, nem tudom mi a megoldás neve, de nem sok fékereje volt.

Erről lett váltás az azóta is kiválóan üzemelő Vuelta V-fékekre, szerintem még 2000 körül nagyon régen. Azóta is csak fékpofa és bowden csere meg újrazsírozás kellett neki, meg talán új rugó egyszer, vagy nem.

Most elöl lehetne akár tárcsafékes is, mert a villa lehetővé teszi, csak nem tudtam olyan agydinamót venni. Meg, nem is baj , az Iron Horse-nál is félek parkoláskor, mert a bicikli tárolók tervezői nem gondolnak arra, hogyha betolják az emberek a kereket a tárolóba, akkor elgörbülhet a féktárcsa, ha 180 vagy 203 mm-es.
Tetszik a hozzászólás?
 
JPeti86 - 99 hónapja
6. A világítással is sok minőségi problémám volt. Ez külön történetet is megérne. Eleinte elölre nem volt más opció, mint a villanykörtés lámpa nikkel-kadmium akkuval. Egy 10 órás töltés másfél óra használat, amígy jó az akku. kb. bő 1 év alatt egy fél órára csökkent. Hátul a ledes villogók voltak, de folyton megnyomódott a gombja a zsebben táskában, így álltában lemerült.

Amint feltalálták a fehér LED-eket, és kapni lehetett őket itt Szegeden, arra váltttam. Olyan 2005-ben, 200 Ft volt darabja az 5mm-es átmérőjű (3,5V 20 mA névlegesen) még nem túl hatékony fehér ledeknek, kellett vagy 6 darab a körte helyett, meg át kellett sufni tuningolni a 2 bébielemhez méretezett lámpatestet 4 ceruzaelem méretű NiMH akkura, elemtartót venni, ellenállást sorba kötni, forrasztani. De sikerült az üzemidőt jó 15 órára is növelni.

De ekkor már elfoglalt egyetemista voltam,még mindig folyton elfelejtettem az akkukat újratölteni. Ezért felraktam egy (dörzsölős) dinamót meg egyenirányítót a biciklire, meg néhány ledet fixen, hogy mindig legyen kéznél valami fény, mégse rizikózzak valami bírságot, kellett az ösztöndíj jobb dolgokra. (ja, gyárilag körtés lámpatestekbe tettem a ledeket, mert azt lehetett kapni, meg műanyag műszerdobozba az egyenirányítót és feszültségszabályozót, meg összekötöttem a már ledes elsőlámpával is, hogy az is menjen a dinamóról ha lemerült az akku, illetve a biciklin lévő ledek menjenek az akkuról ha állok.)

Következő lépés: látni is szeretnék, nem csak látszani. Dinamó megduplázva, házilag tervezett feszülség konverter 6v -ról 12V-ra, meg egy kicsi ólomakku és túlmerülés gátló elektronika, az állófényhez. Elölre ledes 3 wattos spotlámpa. Hátul 3 W-os Luxeon power led. Üzemidő 4 óra egy töltéssel, de a dinamók is elbírták a rendszert ketten. Kivéve ha esett az eső és csúsztak a gumin. Idővel az ólom akku nem bírta a hideg telet, mínusz 20 fokot, és legyengült.

Következő lépés idén tavasszal jött, rögtön a Phd védésem után rögtön kivettem egy heti szabadnapot a fotókon is látható felújításhoz, kapott a járgány agydinamót, az állófényt meg a lámpatestekbe tett ultrakondenzátor szolgáltatja néhány percig. (az is egy nem régóta kapható valami.) A kábelezés direktben a dinamóra van kötve, az egyenirányítókat, feszültségszabályzást a lámpatestekbe tettem, így minden egyszerűbb is lett.
Tetszik a hozzászólás?
 
JPeti86 - 99 hónapja
Na szóval, 2000 után a helyzet alkatrészek tekintetében lassan de javult. a tapasztalataim, ide a felújítós fotók alá még talán elférnek.

1. Talán 2000 után már lehetett kapni duplafalú felniket, igaz még szegecselés nélkül. De amilyen vacak kerékagyakat árultak, egy felni túlélte 2 agy élettartamát is, ekkoriban kellett megtanulnom kereket fűzni. Először csak a törött meg beragadt küllőket cseréltem ki a centrírozáskor, utána már egész kereket is tudtam fűzni, ott volt a másik kerék mintának, a boltosok megmondták milyen hosszú küllő kell, ha elvittem az agyat meg a felnit. Ekkoriban már kezdtek megjelenni errefelé a közönséges rozsdamentes küllők, meg valamivel később a DT küllők is.

2. Sok bajom volt a hagyományos csészés behajtós középrészekkel. kvázi kocka alakúra koptak a csapágygolyók állandóan, zsírozás negyedévente, csere 1-2 évente. Később megjelent a monoblokkos középrész is. Olyan 2009-ben kapott monoblokkot a biciklim, ami 2015-ig jó volt. Akkor is csak a rozsdásodás miatt kellett cseréljem, nem lett lötyögős, ez új rekord. Én voltam idióta, hogy benzinkúton a magasnyomásúval mostam mindent a biciklin. Illetve nem, a gyártók az idióták, lehet már kapni rozsdamentes acélból is csapágyakat, feltalálták már, ébresztő, haladni kéne a korral!

3. Defektek: folyton volt belőle, Murphy törvényei szerint mindig a legrosszabbkor. Illetve annyira sokat tekertem, hogy bármely időpontban bekövetkező defekt miatt bajban voltam, késés iskolából, vagy hazafelé menet, vagy bárhonnan. Azt hiszem 2003-ban vettem az első defektvédett Schwalbe gumimat hátulra, egyetlen boltban volt belőle összesen, mikor visszamentem, hogy akkor kéne egy előre is, rendelni kellett vagy hogy is volt. Elsőre meg lettem győzve: tekerek haza suliból, döcög a hátsó kerék, megnézem mitől, hát egy jó centis üvegszilánk állt ki belőle de nem szúrta át! Máskor meg királydinnyét húztam ki belőle, defekt egy szál se. Igen erre vágytam. (Most egy pár CST Salvo van rajta, ez is jó 5mm vastag futófelülettel bír, nem volt soha defektem ezzel se, bár kicsit keskeny és sovány, de aszfalton jó)

4. Lánc: Nagyon örültem amikor bejöttek a SRAM láncok, meg a patentszem, meg tudtam venni mini láncbontó prést. Szakadáskor csak kinyomtam a rossz szemet és összepatentoltam, 5 perc és mentem tovább.(Most Deore XT lánc van KMC MissingLink patentszemmel)

5. Elöl: Eredetileg merev villás gép volt, seprűnyél alakú kormánnyal, bedugós (folyton berozsdásodó) kormánypipával. Lett rá emeléses acél kormány, állítható pipa, meg rugósvilla. A rugósvilláim rendszeresen 2-3 évente berozsdásodtak és merevvé váltak, persze szétszedni nem lehetett őket. Most 2015-ben vettem ezt a Suntour XCM-et, ez már szétszedhető, és be tudom zsírozni, évente szerintem kell is majd. (Meg bejöttek az 1 1/8" átmérőjű villák, így a jobb cuccokat kapni se lehet 1" menetes villanyakkal.) A kormányt alumíniumra cseréltem, meg a kormánypipát bedugós ahead adapterre, hogy legalább látszatra modern legyen...
Tetszik a hozzászólás?
 
ezt az képet ma 0, összesen 1415 látogató tekintette meg

» Partnerek